Saturday, June 6, 2009

WARIS JARI HANTU


Filem genre seram terbitan tahun 2007 ini sangat saya minati. Saya tabik dengan lakonan hebat seniwati Azean Irdawati yang bagi saya, tiada tandingan dan sukar untuk mencari aktres seperti beliau pada masa sekarang. Sebelum filem ini ditayangkan, saya ternanti-nanti akan filem ini setelah membaca kisah di sebalik tabir pembikinannya. Gigih sekali Azean Irdawati berlatih berjalan merangkak semata-mata untuk menghidupkan watak beliau.

Ketika menonton filem ini, saya menunggu babak Azean Irdawati merangkak untuk menjelma menjadi harimau jadian.....Wahhh.....SUPERB! Memang realistik sekali....tak sia-sia Kak Yan berlatih hingga sakit-sakit pinggang.

Filem ini, walaupun genre seram tetapi air mata tetap menitis di penghujung cerita apabila Ari bersedia berkorban untuk menerima 'warisan' dari Tok Wan Rimau; nenda kesayangan. Jika anda inginkan filem seram yang bisa membuatkan anda ketakutan di bawah selimut, ini bukanlah filem untuk anda. Waris Jari Hantu bagi saya lebih menekankan kepada aspek ikatan kasih sayang yang erat antara keluarga, kasih suci antara dua hati (Ari dan Tina), ikatan persahabatan yang begitu kuat walaupun berlainan bangsa dan juga konflik dalaman bagi golongan seperti Ari yang sebenarnya tidak pernah meminta dirinya dilahirkan sebagai khunsa.

Mungkin ada yang mengatakan filem ini ada unsur khurafat. Saya pula memandang filem ini sebagai filem yang cuba melupuskan gambaran yang tidak elok tentang 'warisan' sebegitu dalam minda masyarakat. Filem ini mengetengahkan isu 'warisan' dalam konteks yang berbeza; tujuan 'warisan' itu adalah untuk membantu masyarakat setempat dan membanteras kegiatan yang tidak baik dalam sesebuah kampung dan bukannya untuk tujuan menganiayai anggota masyarakat yang lain.

Memohon perlindungan hanya dari Allah s.w.t.....'warisan' itu juga tidak akan dapat membantu sekiranya tanpa izinNya.

Sampai sekarang, saya masih belum jemu menonton filem WJH ini....biar pun telah beberapa kali menontonnya di Astro dan juga DVD yang ada dalam simpanan. Waris Jari Hantu....filem genre SERAM YANG INDAH....

No comments:

Post a Comment