Friday, June 26, 2009

Transformers: Revenge Of The Fallen



Transformers: Revenge Of The Fallen…

Setelah 2 minggu bertungkus-lumus menyiapkan kerja-kerja yang berat dan sungguh memberi tekanan mental dan fizikal kepada saya, semalam (25 Jun 2009), saya pulang awal ke rumah dan membawa seisi rumah ke pawagam untuk menonton filem ini. Saya bersama suami, anak-anak saya Thaqif, Najiha dan Safiya, ibu saya dan juga pembantu saya menonton bersama-sama. Ini kali pertama anak kecil saya ikut serta bersama pembantu saya.

Semalam adalah Family Outing bagi saya….sudah sekian lama tidak bersantai bersama lantaran tuntutan kerja yang sangat meyesakkan nafas. Anak sulung saya, Thaqif begitu teruja melihat sedutan filem ini kerana banyak robot (sebutannya….modobot). Tetapi, selepas 5 minit tayangan, dia tertidur kepenatan…hehehe.

Ulasan saya, Transformers: Revenge Of The Fallen ini merupakan satu filem yang hebat dengan kesan bunyi dan juga aksi-aksi pertarungan antara robot. Saya bukan peminat Transformers sebenarnya, dan saya TIDAK PERNAH menonton siri animasi Transformers ini ketika zaman kanak-kanak saya. Siri ini telah ada sejak usia saya belum mencapai 10 tahun. Begitu lama Transformers ini telah ada dalam industri. Transformers yang pertama juga tidak saya tonton. Transformers: Revenge Of The Fallen ini lah yang pertama saya ikuti dengan serius.

Sebagai orang yang baru pertama kali menonton siri Transformers, saya memberi pujian kepada filem ini sebab begitu unik. Saya seronok melihat transformasi sebuah kereta kepada sebuah robot berkuasa dan dari sebuah robot berkuasa yang Nampak “keras” secara fizikalnya, di transformasikan kepada sebuah kehidupan yang mempunyai emosi seperti manusia! Saya jatuh hati kali pertama dengan Transformers. Usai menonton, saya ke KFC dan membeli 4 mainan Transformers untuk anak saya dan juga Variey Bucket yang mendapat hadiah percuma Chill Pack Transformers.

Filem Transformers: Revenge Of The Fallen mengisahkan peperangan antara Decepticons yang diketuai oleh The Fallen dengan manusia untuk menakluki planet Bumi. Tetapi, manusia pula mendapat sokongan dari Autobots yang diketuai Optimus Prime yang juga merupakan saudara kepada The Fallen. Puak Decepticons amat memusuhi manusia manakala Autobots lebih memihak kepada manusia. Tetapi, memang realiti hidup....walau bagaimana baik dan banyak sekalipun jasa kita kepada sesuatu pihak, pasti akan ada yang cuba mempertikaikan keikhlasan kita...itulah juga yang berlaku kepada Optimus Prime dan rakan-rakannya apabila Galloway beranggapan bahawa Prime sengaja terus berada di bumi untuk memancing serangan pihak Decepticons ke atas Bumi.

Sam dan Mikaela adalah sepasang kekasih yang mempunyai kelebihan tersendiri. Sam diminta oleh Optimus Prime untuk membantu mereka memerangi Decepticons tetapi Sam menolak. Namun, akhirnya Sam menyedari yang dia memang dipilih dan ditakdirkan untuk membantu Optimus Prime dan penduduk Bumi dari terus diserang dan dimusnahkan oleh Decepticons....itupun hanya setelah Optimus Prime "mati".
Dipendekkan cerita, Optimus Prime dapat dihidupkan kembali dengan bantuan daripada Jetlife, otai Decepticons yang telah memihak kepada Autobots. Saya tertarik dengan ayat Jetlife....
"Aku tidak mahu berterusan hidup dalam kebencian dan memusuhi orang"
Entah kenapa, saya teringat kepada situasi politik negara yang makin teruk, benci-membenci sesama rakyat....which makes me very upset and worrying me about the future life of my kids.
Dalam pertempuran antara Autobots dan Decepticons, yang sudah pastinya dibantu oleh pasukan tentera USA (kononnya pasukan tentera USA ini bertanggungjawab terhadap keamanan dunia....hurm), Optimus Prime sekali lagi parah. Jetlife pula, berkorban demi sebuah perjuangan kerana baginya, dia tidak pernah berbuay sesuatu yang berfaedah sepanjang hayatnya...so, that is the time for him to do something valuable untuk orang lain. Jetlife korbankan sumber tenaga hayatnya dan juga mendermakan bahagian anggota badannya kepada Optimus Prime (macam derma organ ler pulak)....katanya, cantuman tersebut akan menghasilkan kekuatan yang tidak pernah sesiapa jangkakan.
Sekali lagi....terimbas saya kepada senario politik semasa...Gabungan yang akan membentuk satu kekuatan yang luar biasa...Mungkin kah akan terjadi sebegini juga sekiranya PAS dan UMNO bergabung pada masa depan? Gabungan yang akan membentuk satu kesatuan yang kukuh dan kuat bagi melindungi dan memperjuangkan sesuatu yang semakin "kita" hilang kini.......Mungkinkah?
InsyaAllah......Kau permudahkan lah segala-galanya Ya Allah....

No comments:

Post a Comment