Tuesday, June 16, 2009

BRAINSCAN - AKU DAN TOPI AJAIB



Filem Brainscan ini saya tonton secara kebetulan di Astro semalam. Bukan tak ingin menyokong filem melayu dengan menontonnya di pawagam tetapi saya sendiri tidak perasan sebenarnya bila filem ini ditayangkan.

Antara pelakon utama filem ini adalah anak murid saya, Eric Fuzi dan juga bekas junior saya di SMSTFP, Nik Sayyidah Fatiha. Dari kaca mata saya, filem ini sangat menarik hati dengan komedi dan lawak jenaka yang dilakonkan oleh Nik Sayyidah Fatiha (lebih sy kenali dgn nama Are), Adruce, Eric dan juga Zul Yahya. Saya ketawa besar menonton babak Yati (Nik Sayyidah Fatiha) membebel di pagi hari kepada anak dan suaminya.....dengan bebelannya dalam loghat Kelantan pekat (Kelantanese pasti faham dan gelak tergolek-golek) berselang dengan Mak Yong nya (secara peribadi, saya memang mengenali Nik Sayyidah Fatiha ini ada kaitan dengan Primadona Mak Yong), Zul Yahya pula dengan watak garangnya......aduh...sungguh mencuit hati! Bebelan Yati mengingatkan saya kepada amukan ibu saya ketika melayan karenah kedegilan dan kenakalan saya kecil-kecil dahulu...lebih kurang macam tulah saya kena marah dulu!

"amboi....budok ni...i labi u, u labi air buke maing lagi, bangun bangun bangun along, gi skoloh !tgohari ccecey doh ni"

"apo bising2 pagi buto ni mok?"

"pagi? pagi koghok mung! hei matohaghi doh dok ccace tegok.. atah langit tu pagi? bangun...doh tengoh haghi doh ni...gi skoloh, maghoh ccekgu. aye bapok hok tuo skali pung doh bangun doh haih along weh , mung jah hok tok bangun lagi nyo....cepat bangun bangun...tengoh haghi doh.

Ni lak...gaya Mak Yong....

"bangun bangun bangun anakku bangun. Ehhh...gi skoloh baik pado tidoooo... anok weii...ei...ei..eiii..."

Berulang-ulang kali saya tonton bahagian ini di Youtube.....ada saya letakkan di laman tepi blog saya ini...

Filem ini bagi saya, tidak lebih sekadar filem santai bersama keluarga. Untuk meringankan kepala yang sendat dengan masalah kerja dan masalah hidup...Lakonan mantap oleh Nik Sayyidah Fatiha dengan lawak yang bersahaja dan semulajadi, menghidupkan filem ini. Lakonan anak murid saya, Eric Fuzi juga semakin dewasa seiring dengan usia (Eric ni pelakon, tetapi jarang benar dia berlakon di sekolah...ermmm). Zul Yahya juga tidak kurang hebatnya.

Andai kepala tengah pening, layan lah filem ini, pasti anda tidak kering gusi....hehehhe

No comments:

Post a Comment